Però tot just quan començava a dubtar sobre si seguir una activitat multidisciplinària o no, vaig començar a treballar com a compositor multidisciplinari per a una empresa d’espectacles multidisciplinaris espanyola (Cre.Art Project) amb seu a Londres. Va ser amb els seus directors quan vaig tenir l’oportunitat de confirmar els beneficis de crear i produir quan tens eines, coneixements i experiència de diverses disciplines. Així que em va donar una empenta per continuar amb aquesta filosofia. I gràcies a això he fet projectes molt interessants al Regne Unit i als Estats Units, que, per exemple, han barrejat la medicina i la música, l’òpera i el cinema o els esports i la música.
La teva obra ja ha rebut més de vint premis, tant com a compositor i com a productor. Com definiries el teu estil, la teva estètica? Des de jove he estat molt influenciat pel folklore celta i el repertori clàssic de piano, però més endavant vaig voler desenvolupar un ampli recorregut de tècniques i estètiques on conflueixen tant els corrents moderns contemporanis com les tendències del flamenc, el jazz, el pop o la música de cinema. Vaig desenvolupar també coneixements en diversos estils i instruments, com el violí, guitarres (elèctrica, espanyola, acústica), acordió, etc. i crec que això confereix al meu treball un llenguatge personal que ha interessat públics molt diferents. Això m’agrada; normalment sembla que els públics no es barregen, uns senten pop, uns altres clàssica, d’altres música contemporània, etc., però tots són persones i volen sentir coses noves.
Llavors, independentment de si ho faig amb el piano, l’orquestra o amb una producció d’estudi, el que més m’interessa és el repte de connectar amb totes aquestes persones o la societat actual, però sense oblidar l’element d’innovació que ha d’estar present en qualsevol forma artística, tant si és en una banda sonora, una obra de concert o una òpera. Llavors crec que la meva estètica o estil neix d’un equilibri d’aquests dos interessos.
Has explorat múltiples gèneres musicals, entre els quals òpera, simfònic, bandes sonores, però també nous formats, com el piano underscore i produccions musicals innovadores. Quin és el gènere en el qual et sents més còmode? ¿Ens pots explicar en què consisteixen els nous formats innovadors en què treballes? La veritat és que necessito fer coses diferents i aquesta varietat és el que em fa sentir còmode. La música que he fet per a mitjans audiovisuals m’ha servit per incorporar tècniques expressives que combinen música amb escena a les meves òperes. Les lletres que he musicat en aquestes òperes m’han servit per trobar formes interessants d’estructurar les meves idees temàtiques en obres instrumentals o simfòniques, i la forma musical que vaig desenvolupar en aquestes obres de concert m’ha donat eines per barrejar-les amb l’experiència com a intèrpret i professor de piano durant la creació de piano underscore,que també utilitza tècniques de composició audiovisual. Potser el projecte més innovador en què treballo de tant en tant és produint música per a una aplicació digital britànica que ofereix composicions amb un caràcter (o estat d’ànim) que respon a un gràfic introduït per un usuari qualsevol, gairebé en temps real.
Alguns dels teus projectes tenen una clara vocació de servei a la societat. Què vols aportar tu amb la teva feina i amb la teva obra? Al Regne Unit vaig treballar en projectes molt interessants. Fa uns anys l’Arts Council of England em va encarregar una òpera sobre futbol per apropar el gènere a la societat del nord del Regne Unit, sobretot en una zona on l’òpera no va tenir una gran presència a la història d’Anglaterra. L’escriptor de best-sellers David Almond va escriure un llibret on els personatges eren jugadors de la Premier League i esmentava Messi, Pelé i Ronaldo. A més, el cor el vaig tractar de forma que hagués de cantar com si fos l’afició en un estadi mentre la música reflectia un partit de futbol a l’escenari. Va ser un projecte de dos anys de durada i va tenir molt d’èxit. De fet, em van tornar a encarregar una segona òpera amb el mateix interès d’apropar la societat al gènere en una producció per al 2019.
A vegades sembla que la música de nova creació no gaudeix de la mateix connexió amb la societat que d’altre tipus de música, però crec que és possible aconseguir-ho i hi ha molts grans compositors que ho aconsegueixen. Aquesta és una de les aportacions que m’agradaria aconseguir amb la meva feina.